Методична скрабничка вчителя


План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 2 класі «Які осінні явища відбуваються у житті рослин?»

Тема: Які осінні явища відбуваються у житті рослин?

Мета:

·         повторити матеріал про осінні зміни у природі; удосконалити вміння використовувати здобуті знання у власному житті; формувати знання дітей про явища, які відбуваються у житті рослин восени з використанням елементів медіаграмотності;
·         розвивати вміння аналізувати, фантазувати, працювати у групах;
·         виховувати почуття колективізму, поваги до думки іншого, бережне ставлення до природи.
Обладнання: презентація, малюнки, клей, ножиці, проектор.
Вікова група: 2 клас
Хід уроку
1.      Організація класу
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він казковий і цікавий,
Доброго ранку, доброго дня,
ми вам бажаєм здоров’я й добра!
За парти тихо сіли, випрямили спини.
Ноги разом стоять, руки спокійно лежать.
1.1 Вправа «Сигналізація»
Діти сигналізують світлофорами : « так» – зелений колір, « ні» – червоний
·         Ви активні? (Так)
·         Хочете читати? (Так)
·         Готові відповідати? (Так)
1.2 Створення психологічного настрою. Вправа «Закінчи речення:
·         Очі дивляться та все /бачать/.
·         Вуха слухають та все /чують/.
·         Голова /думає/.
·         Який у вас настрій перед початком уроку?/Учні сигналізують картками./
·         Я бажаю вам, щоб такий настрій був у всіх до кінця уроку.
1.3 Гра «Усмішка»
Що можна передати очима?/Радість, добро, любов, тепло/.
Сусіду по парті передайте усмішку очима. Ви усміхнулися. Ви засвітилися. Чим засвітилися?/Серцем, душею, усмішками/.
Сіли рівненько, підняли оченята, прочитайте тему уроку, малята.
2.      Створення казкової атмосфери:
Слайд 1

·         Усім відома казка «Колобок». Але не всі знають, яка ще пригода трапилася з головним героєм цієї казки. Ось послухайте:
·         Одного разу Колобок сидів на підвіконні та спостерігав за погодою надворі.
·         А погода була такою ж як і у нас сьогодні.
·         Кожен з вас ідучи до школи мав звернути увагу на погоду.
·         Давайте, спробуємо побути ведучими прогнозу погоди і дізнатися, яка ж погода була у казці.
2.1 Гра « Кращий диктор» Слайд 3

·         Ваше завдання повідомити усіх про погоду на сьогодні, використовуючи такий план:
·         Скажіть, який сьогодні день? (Четвер)
·         Яке число? (27 жовтня)
·         Яка погода сьогодні? (Відповіді учнів)
·         Яка температура повітря? (Відповіді учнів)
·         Чи були опади? (Відповіді учнів)
·         Молодці! Ви гарно впоралися.
·         Ну, що ж, а пригода Колобка продовжується.
Слайд 2

·         Колобок подивився на небо і побачив пташок, які відлітають ; у садку дерева змінили свої шати на різнокольорові. Сидячи на підвіконні він помітив, що сонечко швидше, ніж зазвичай зайшло за обрій і почалася ніч. Колобку стало прохолодно і він вирішив повернутися додому. Він не міг зрозуміти, що відбувається. Чому природа так змінилася. Наш герой вирішив зранку вирушити до лісу і запитати про це у лісових жителів. Вони ходять до лісової школи і напевно знають , що відбувається з деревами та тваринами.
2.2  Постановка проблемного питання:
·         А чи можна іти у гості без дозволу батьків? (Ні)
То ж наш Колобок спитав бабусю та дідуся чи можна піти до лісових жителів і вони дозволили. Але перш ніж відпустити його повторили правила поведінки на природі.
·         Чи правильно поводяться діти на картинках?
Слайд 4, 5
·         Де знаходиться хлопчик? (у лісі)
·         Що він робить?
·         Чи можна так себе поводити? (ні)
·         Чи вчинили б ви так само як хлопчик? (відповіді дітей)
Слайд 6, 7

·         Чим займається хлопчик на цій картинці? (встромляє палицю у мурашник)
·         До чого призведуть його дії? (мурашник буде зруйновано)
·         Чи зможуть мурахи жити в зруйнованому мурашнику? (відповіді дітей)
·         Яке правило ми можемо скласти за цією картинкою? (відповіді дітей)
Слайд 8, 9

·         Які дії дітей можуть призвести до катастрофи? (залишене без нагляду багаття)
·         Якої шкоди може принести не погашене багаття у лісі? (відповіді дітей)
·         Яке правило ми можемо скласти за цією картинкою? (не залишай не погашене вогнище)
Слайд 10, 11

·         Складіть самостійно правило до цього малюнка. (відповіді дітей)
Слайд 12, 13

·         Що робить хлопчик ? (закопує сміття)
·         Чи правильно він вчинив? (відповіді дітей)
·         Що зробила дівчинка? (пішла геть не прибравши сміття)
·         Які емоції у вас викликає вчинок дівчинки? (відповіді дітей)
·         Тепер, знаючи усі правила можна вирушати у подорож.
Слайд 14

·         І ось наш герой покотився до лісу. Котився, котився і закотився у ліс. Навколо нього шуміли дерева, тріщали гілочки, звірі метушилися у своїх клопотах. Повітря також змінилося. Тепер воно було наповнене новими ароматами – запахом сухої трави, опалого листя, вогкості, квітів. «На носику» залишається запах хвої та грибів. Відчувалася свіжість і прохолода.
Колобку здалося, що навколо нього грає незвичайна мелодія.
·         А як ви вважаєте, яка могла б бути ця мелодія? (повільна, спокійна, лірична)
Релаксаційна пауза за технікою «Колір мелодії»
Послухайте мелодію, яку почув Колобок. Спробуйте уявити картину лісу. Перегляд відео
·         Яку картину ви уявили? (відповіді дітей)
·         Чи сподобалось вам у цьому лісі?
·         Чи такою ви уявляли мелодію, яку почув Колобок? (відповіді дітей)
Ну, а поки ми з вами відпочивали на галявину до Колобка вибігла білочка. (Слайд 15)
Вона була дуже заклопотана. В лапках у неї були горішки, грибочки та ще й жолуді. Побачивши Колобка вона запитала, що він тут робить. Колобок відповів, що помітив зміни у природі і хоче дізнатися, що сталося. Білочка сказала, що із задоволенням допоможе і усе пояснить йому. Вона сказала, що Колобок має відгадати загадку.
·         Діти, Колобок просить у нас допомоги у відгадуванні загадки. Допоможемо йому? (Так)
Виснуть хмари низько-низько,
Опустили пасма-коси.
Всюди мокро, всюди слизько –
Ходить нашим краєм…
(Осінь)
·         Так, правильно.
Перевірка домашнього завдання.
Ми за вами вже почали вивчати цю тему. І домашнім завданням для вас було створення селфі на фоні осінньої природи та написання короткого опису фото.
Створення газети з тематичними фотографіями.
·         Зараз ви зможете уявити себе редакторами газети і зробити новий випуск під назвою «Осінній вернісаж». Кожен з вас розкаже Колобку, які зміни у природі він помітив, коли робив фото.
Виступи дітей та створення колажу із фотографій.
·         Колобка дуже зацікавили ваші виступи. Він дізнався багато нового. Але наш герой ще просить розказати йому що ви знаєте про осіння місяці.
Робота у групах.
·         Для цього нам потрібно попрацювати в групах. Ви поділитеся на три групи. Ваше завдання скласти пазл-картинку і відгадати за ознаками, який це місяць осені.
Виступи груп.
Вересень (завдання для 1 групи)

Слайд 16
   – Жовтень ( завдання для 2 групи)      Слайд 17

 Листопад (Завдання для 3 групи)     Слайд 18


Слайд 19

·         Слухаючи ваші відповіді колобок помітив перед собою берізку. Але вона була не такою як завжди. Її листячко сяяло у золоті. Інші дерева радували око осінніми нарядами – жовті, багряні, золоті. Неначе намальовані пензлем художника. Це дуже сподобалося Колобку. І він зацікавився чому листя змінило колір.
·         А ви здогадуєтесь чому так сталося? (відповіді дітей)
·         На які групи поділяють рослини? (дерева, кущі, трав’янисті рослини)
·         Які ви знаєте дерева?
·         Погляньте та порівняйте берізку влітку та восени. (змінилося забарвлення листків)
·         Восени листки рослин змінюють своє забарвлення з зеленого на жовте, багряне.
·         Першим жовкне листя берези.
·         Якими стають дні з приходом осені? (коротшими).
·         Рослини отримують менше світла. Зелена речовина руйнується і протягом короткого дня не встигає відновитися. Помітним стає жовтий колір.
Отже, пожовтіння листків є осіннім явищем в житті рослин.
·         Білочка підготувала для вас і Колобка відео з поясненням цього явища.
Перегляд відео за посиланням:
Аналіз переглянутого відео з елементами бесіди:
·         Який елемент відповідає за забарвлення листочків? (хлорофіл)
·         Чому хлорофілу стає менше? (У листку є речовини зеленого та жовтого кольорів. У живому листку зелена речовина руйнується і знову утворюється. Але відбувається це на світлі. А восени світла стає менше)
·         Як називається явище, коли падає листя з дерев? (листопад)
·         Найбільше листя опадає після перших заморозків. Раніше за інші дерева скидає своє листя липа, потім клен і горобина. До пізньої осені зберігає своє листя берізка та дуб.
·         Чому листя опадає?
·         Листки рослин випаровують воду. Восени вологи мало і листок відмирає. Таким чином, скидаючи листя, дерево або кущ готується до відпочинку взимку.
·         Які ще зміни відбулися з настанням осені в житті рослин? (дозрівають плоди)
·         У яких дерев та кущів дозрівають плоди восени? (калина, каштан, горобина)
·         Дозрівання плодів – це теж явище в житті рослин.
Хвойні дерева.

Слайд 20
·         А чи у всіх дерев опадає восени листя?
·         У яких дерев восени листя зелене? (сосна, ялина)
·         До якої групи належать ці дерева – листяні чи хвойні?
·         Чому? (Їхні листки, хвоїнки, живуть декілька років і опадають поступово)
Трав’янисті рослини.

Слайд 21
·         Що відбувається з трав’янистими рослинами? (жовтіють і в’януть)
·         Зеленіють лише суниця і копитняк, які не бояться морозу.
Фізкультпауза
Білочка пропонує вам попрацювати у групах і створити аплікацію «Весела осінь»
Робота у групах.
У кожній групі є різні малюнки: дерева, кущі, квіти, тварини… Одні елементи підходять для створення літньої картини, а інші осінньої.
Ваше завдання прослухати вірш і в групах створити аплікацію до нього. Після закінчення роботи кожна з груп презентує свою роботу.
Перегляд відеоматеріал за посиланням:
Знову я дивлюсь в віконце:
Он за ліс заходить сонце.
В лісі ходить хитрий лис…
 «Мамо, що це, подивись?
Вчора ліс ще був зеленим
А сьогодні… онде клени
Червоніють, мов вітрила,
І берізка пожовтіла».
«Як красиво, — каже мама,
– Це віконце — наче рама,
 А від сонця подарунок
— Панни Осені малюнок».
О. Роговенко
Аналіз вірша :
1.      Який настрій відображається у вірші?
2.      Які дерева зустрічаються у вірші?
3.      Які кольори використав поет для опису осінніх дерев?
Презентація робіт груп.
·         Чому обрані такі кольори?
·         Які дерева використали?
·         Який настрій викликало у вас створення картини?
Колобок дуже вдячний білочці та вам за те, що ви розказали йому про осінь. Адже це була перша у його житті осінь. Він попрощався з білочкою та повернувся до дідуся з бабусею. Тепер він знав, що таке осінь, які осінні місяці існують, чому дерева змінюють свій колір та чому опадає листя.

·         А бабуся дідусем вирішили перевірити чи добре він запам’ятав усе, що йому розповіли і попросили виконати його підготовлені завдання. Колобок виконав усе на відмінно, а чи зможете ви так само гарно виконати це завдання?
Тестове завдання :
1.      Осінь складається з :
а) трьох місяців;
б) чотирьох місяців;
в) двох місяців.
2.      Перший місяць осені:
а) вересень;
б) жовтень;
в) листопад.
3.      Як називається елемент, який забезпечує забарвлення листочків:
а) монофіт
б) хлорофіл
в) колорит
4.      Які зміни відбулись у житті рослин восени:
а) опала кора;
б) змінює своє забарвлення та опадає листя;
в) буйно цвітуть
5.      плоди, яких росли дозрівають восени:
а) калина, каштан, горобина
б) малина, абрикоси
в) черешня, вишня
Перевірка роботи сусіда по парті
Самооцінювання.
У кожного з вас на парті є смайлик. Ваше завдання розфарбувати його у відповідний колір. Якщо ви працювали активно – розфарбуйте смайлик у жовтий колір, якщо ви вважаєте, що працювали менш старанно і можете краще, то зафарбуйте зеленим, якщо вам потрібно більше працювати – зафарбуйте червоним.
·         Що найбільше сподобалось на уроці?
·         Що нового дізнались на уроці?
·         Тож давайте ці знання візьмемо собі. Встаньте. Зробіть руки ось так (руки перед собою) і швиденько заберемо собі нові знання. Стисніть долоньки.
Дуже ви були старанні –
Отже, всі ви учні гарні.
І за труд ваш на уроці
Вам подякувати хочу!
·         Покладіть на голівку долоньку, погладьте себе і скажіть золоті слова:
«Я сьогодні – молодець!».
·         Дітки, за те що ви сьогодні гарно працювали на уроці, Колобок дарує вам ось такі осінні листочки, щоб ви запам’ятали сьогоднішній урок.









Урок української мови в 2 класі 


на тему:

«Апостроф. Правило вживання апострофа»


Мета уроку: розширити та уточнити знання учнів про апостроф, учити правильно вимовляти та писати із ним слова, розвивати уміння звуко-букво-складового аналізу слів, сприяти вихованню активності, уважності, розвивати усне мовлення та навички грамотного письма.

Хід уроку
              I.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Продзвенів уже дзвінок,
всіх покликав на урок.
То ж і ми часу не гаймо,
працювати починаймо
.
            II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.     Перевірка домашнього завдання
- Які слова з подовженими м’якими приголосними ви дібрали та записали в зошити?
- Які слова поділили для переносу по-різному?
- Які літери у дібраних вами словах пом’якшують подовжені приголосні?
2.     Коли літери я, ю, є, ї позначають два звуки?
3.     Малюнковий диктант
- Якір, люди, єнот, їжак, маяк, поїзд.
Серед слів, які записали, є одне зайве. Знайдіть його і поясніть, чому воно зайве. ( Люди. Бо літера ю в цьому слові пом’якшує попередній приголосний і позначає один голосний звук [ у ] ). Підкресліть олівцем під лінійку це слово.

         III.     ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Сьогодні ми навчимося читати і писати слова, в яких літери я, ю, є, ї позначають два звуки після твердих приголосних. Таких слів в українській мові багато. Без них вона б не була такою красивою. То ж будьте уважними.

         IV.     ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.     Насамперед, хочу прочитати вам казку. Послухайте її уважно, а після доберете до неї назву.

КАЗКА ПРО АПОСТРОФ ( Авторська )

( Назву перед читанням дітям не озвучую)
Жила-була Мова. Всі вважали її гарною, мелодійною і багатою. Такою, яких мало в світі. Люди любили Мову і її дітей, яких звали Звуками.
Звуки були не схожі між собою. [А], [е], [и], [ і ], [о], [у] були голосні. Їх можна було почути скрізь. Якщо вони десь заблукали, їхнє «А-у!» міг почути будь-хто. А скільки радості в житті принесли людям «У-а!»! Це навіть уявити важко!
Решта Звуків були приголосні. Голосні і приголосні жили дружно і охоче гралися разом. Часом розбіжаться хто куди, а потім вишикуються в рядок і розповідають читачам про Батьківщину, мир, щастя, героїв, зиму, любов, радість, весняний дощик, запашні квіти, високі гори і широкі полонини. За це їх усі любили. Та якось приголосні [б], [п], [в], [м], [ф], [р] випадково почули, як [й] переконував голосних, що він найкращий і любить їх найбільше. Така зухвалість [й] обурила братів.
- Якщо ти такий найкращий, не підходь до нас близько! – загукали вони дружно та й поставили після себе гачечок, схожий на кому. Тільки вгорі. Люди назвали його Апострофом.
Скільки не намагався [й] стати біля своїх приголосних братів, нічого в нього не виходило. Думав, у пір’ї його не помітять, у бур’яні не звернуть уваги, у пам’яті зможе підійти ближче. Та все дарма.
А Мова зібрала своїх дітей і, суворо глянувши на них, сказала:
- У житті кожен завжди пожинає те, що посіяв! Ця істина давно відома всім!
Зрозумів [й] свою помилку, змирився зі своєю долею і більше ніколи не вихвалявся і не намагався підійти ближче до своїх приголосних братів.
2.     Робота над змістом казки та новим матеріалом
-         Як люди назвали той гачечок вгорі після приголосних перед [й]?
-         Написати це слово в зошиті.
-         Чітко вимовити останній звук у слові, визначити наголошений склад, поділити слово для переносу.
-         Яку назву дібрали б до казки?
-         В яких словах [й] сподівався підійти до приголосних ближче? Напишіть їх у зошиті. ( Один учень записує на дошці) Пір’я, бур’ян, пам’ять.
-         Дібрати свої слова з апострофом і записати їх у зошити.
-         Підкреслити літери, між якими стоїть апостроф. Всім разом прочитати записані слова, чітко вимовляючи по два звуки [йа], [йе], [йі], [йу] після апострофа.
-         Звернути увагу, що апостроф ставиться після твердого приголосного перед я, є, ї, ю.
-         Із одним із слів, що дібрали, скласти речення і записати його в зошити.
-         Звуко-букво-складовий аналіз слів реп’ях, сім’я.
-         Візьміть до уваги! При переносі слів апостроф залишається в попередньому рядку! (Реп’-ях).
3.     Фізкультхвилинка під музичний супровід.
4.     Робота за підручником

-         Відгадати загадку
Вправа174
-         Прочитати правило про вживання апострофа.
-         Вправи 176 та 177 виконати фронтально усно
.
           V.      УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1.  Робота в групах.
Діти отримують завдання:
-         Списати правильно слова. Де потрібно, поставити апостроф.
-         Підкреслити літери, між якими він стоїть.
Перша група: св…ято, полум…я, м…ясо, пл…яма, л…юбов, солов…ї.
Друга група: м…ята, л…юдина, дев…ять, бур…як, подвір…я, р…ядок.
Третя група: солом…яна, п…явка, дес…ять, р…юкзак, бур…я, в…ють.
Четверта група: в…ється, п…ють, топол…я, под…яка, п…ятірка, порос…я.
П’ята група: хлоп…ята, мор…яки, Мар…яна, дес…ять, сузір…я, картопл…я.
-         Спікери груп доповідають про виконану роботу.
2.  Робота над незакінченим реченням на екрані телевізора
Найцінніший скарб у житті кожної людини – її …
-         Прочитайте речення на екрані і скажіть, що вважаєте найважливішим і найціннішим у житті і чому?
-         Запишіть в зошити утворене речення
Найцінніший скарб у житті кожної людини – її життя і здоров’я.
-         Підкресліть літери між якими стоїть апостроф.
-         Запам’ятайте всі! Без життя не здійсниться жодна мрія людини. А без здоров’я теж буде важко жити. Берегти їх -  обов’язок кожного.
3.  Гра «Утвори за зразком»
Зразок: верф - верф’ю, (пояснити значення)                   солома – солом’яна.
Любов -                                                                                   риба - … .     
Кров - …                                                                                     соловей - … .
         VI.     ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ.
-  Чого навчились на уроці?
-  Коли ставиться апостроф?
-  Дібрати слова з апострофом

Немає коментарів:

Дописати коментар