Проблемна тема 2 - 3 клас.

                                     Проблемна тема:

          "Формування критичного мислення учнів початкових  класів за допомогою творчих завдань"

     

    Сьогодні народжується нова школа, у якій учень зможе повноцінно жити, проектувати своє майбутнє, свій життєвий шлях, проявляючи власні здібності та можливості, маючи бажання до самовдосконалення, самоосвіти та самовиховання.
Зміни у філософії освіти здійснюються на основі чинного Державного стандарту 4-х річної початкової школи, яким передбачено сформувати особистість, яка бажає і вміє вчитися самостійно; яка сприймає інформацію і вміє з нею працювати, осмислювати, сортувати, творити.
Актуальність роботи. Питання розвитку критичності молодших школярів є надзвичайно актуальним у наш час. Адже саме зараз наша країна потребує людей, які можуть приймати сміливі та нешаблонні рішення, які вміють мислити творчо . Прикро, але сучасна школа зберігає ще застарілий підхід до отримання знань. Досить часто процес навчання зводиться лише до зазубрювання і наслідування прийомів діяльності, розв'язування однотипних завдань. Шаблонне та монотонне повторення одноманітних дій не сприяє розвиткові бажання вчитися. Діти втрачають радість відкриття і поступово позбавляються здатності до творчості.
Мета цифрового ресурсу – за допомогою творчих завдань в ігровій формі розвивати критичність учнів, їх потенціал; залучати дітей до пошукових дій, проявів фантазії та оригінальності; успішного засвоєння під час гри програмового матеріалу. У даному ресурсі запропоновані творчі вправи та завдання, дидактичні ігри, спрямовані на створення сприятливих умов для самореалізації, розвитку творчої активності учнів молодшого шкільного віку.
Основними завданнями вбачаю розвивати критичне мислення учнів молодших класів, використовуючи ігрові технології навчання; сприяти збагаченню життєвого досвіду дітей в процесі спілкування, залучення батьків до тісної співпраці з метою виховання в школярів здатності ефективно вирішувати поставлені завдання у власній життєдіяльності..
Творчий потенціал та здатність до критичного мислення у дітей молодшого шкільного віку є надзвичайно високими. Учень з необмеженою творчою спрямованістю прагне з головою поринути у те, що його цікавить, він дуже вигадливий в іграх, образотворчій діяльності, формулює багато різних думок.
Цілком зрозуміло, що високий інтелектуальний рівень дитини в поєднанні зі здатністю до творчості, це виняток та рідкісне явище у звичайному класі. Проте потенційна творчість властива кожній дитині. Перед учителем стоїть завдання - створити атмосферу, у якій бажання дітей самостійно вирішувати поставлені завдання, знаходити нові, нестандартні способи дій
сприятимуть розвитку критичності.
Ресурс доцільно використовувати на всіх етапах уроків.

Технологія критичного мислення
Картинки по запросу креативне мислення
Похожее изображение
Похожее изображение
Похожее изображение
Похожее изображение


Критичне мислення  учнів початкових класів – це здатність до самостійного,  творчого ставлення до навчального матеріалу та інформації, яку вони отримують з різних джерел.
Якщо мислити на уроках систематично-ваше мислення почне змінюватись.
Треба працювати зі своїми емоціями. Щоразу, коли ви відчуваєте негативні емоції, спитайте себе: які мої думки привели мене до цього? як інакше я можу подумати про те, що мене так турбує? Можливо щось в цій ситуації є смішним, або цікавим/новим досвідом (дозвольте собі здивуватися, що і таке буває в світі!)? Якщо ви знайдете відповіді на ці питання – ваші емоції неодмінно змінюватимуться.
Можна щодня розвивати в учнів базові навички, необхідні для критичного мислення: спостережливість; схильність до інтерпретації, аналізу, виведення висновків; властивість давати оцінки (ідеям, предметам, явищам тощо).
На своїх уроках я використовую:
Робота в парах:
§  Розвиток критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію.
§  Сприяє розвитку навичок спілкування.
§  Всі діти мають можливість говорити, висловлюватись.
§  Дає учням час подумати, обмінятись ідеями, а потім озвучити думки перед класом.
Робота в міні-групах:

§  Сприяє опрацюванню змісту матеріалу.
§  Для вирішення складних проблем, що потребують колективного розуму.
Під  час  читання  казок  і оповідань  діти  дають  характеристику  героям,  висловлюють  свої  переживання,  вчаться  відрізняти  добро  від  зла,  тобто  вчу  дітей  мислити.

 Мої  уроки – казки,  уроки – дослідження,  уроки – екскурсії,  уроки  -  мислення  серед  природи , уроки – мандрівки  та інші  дають  можливість  урізноманітнити  процес навчання.

Гра  супроводжує  людину  протягом  всього  життя. А  для  дитини  2 класу  -  це  основний  вид  діяльності,  за  допомогою  якого  вона  пізнає  навколишній  світ. Використання   ігор  на  уроці  активізує  психічні  процеси  діяльності  учнів  це : сприймання,  мислення,  уяву,  увагу  та  пам’ять. Використання  дидактичних  ігор  та  ігрових  моментів  робить  урок  цікавим,  створює  у  дітей  бадьорий  настрій,  полегшує  засвоєння  навчального  матеріалу,  створює  ситуацію  успіху.


Вчу  дітей  висловлювати  свої  думки  на  основі  власних  спостережень  про  те,  що  вони  бачать  у  довкіллі,  знаходять  образи  якісь  в  природі  та  складають  про   них  казки  та  оповідання.
          Розвиваю  творче  мислення  дітей,  фантазію,  збагачую  зв’язне  мовлення. Виховую  естетичні  почуття  від  спостереження  за  явищами  в  природі, Розвиваю  вміння  робити  висновки,   аналізувати,  спираючись  на  власний  досвід. Використовую  ігрові  завдання. Наприклад: уявіть  себе  деревом,  кущем,  небом,  хмаринкою,  осіннім  листочком …




 Виховую  любов  до  природи,  гуманні  почуття.
        Також використовую інтерактивні технології інноваційні форми, методи, прийоми.
Мозковий штурм
Спонукає учнів проявляти творчість, дає можливість вільно висловлювати свої думки.

Мікрофон. На початку роботи вчитель визначає одним словом тему, над якою буде проводитися робота, а учні згадують все, що виникає в пам’яті стосовно цього слова.
    Використовую  таку  інтерактивну  вправу  під  час  актуалізації  опорних  знань. Діти  чітко  висловлюють  свою  думку  за  1 – 2  хвилини,   передаючи  ,,уявний  мікрофон”  ланцюжком   по  рядах. Кращі  думки  записую  на  дошці.
Це дає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання.


,,Асоціативний кущ’’
На початку роботи вчитель визначає одним словом тему, над якою буде проводитися робота, а учні згадують все, що виникає в пам’яті стосовно цього слова.

 
,Коло знань”. Незакінчені речення.
Дає можливість вільніше висловлюватися щодо запропонованих тем.




  Рефлексія (підсумок).
- Що стимулювало вас виявити творчість? Що заважало? Я знаю …  . Я вмію
 Очікування.
Що   кожен з вас очікує від сьогоднішнього уроку?

Наприкінці кожного уроку можна проаналізувати: про що я сьогодні думав на уроці? Коли я відволікався, а коли, навпаки, думав продуктивно? Що я сьогодні зрозумів нового? Чи дозволив я сьогодні якійсь сторонній думці мене «вимкнути» на якийсь час? Якби можна було б повторити цей день – щоб я подумав/зробив інакше? Чи впливали на мене думки інших, чи я діяв відповідно до власних переконань і цінностей?                                  
Всі методи хороші, якщо вони приносять добрий результат .
Я прагну привити інтерес до читання, намагаюся їм показати, що ці знання одержують з книг, привчаю дітей користуватися довідковою літературою.
Читання повинне стати стежкою, що веде до вершин розумового, морального і естетичного виховання. Тому, інтерес до нього виховую не тільки для того, щоб діти стали грамотними людьми, а головним чином для того, щоб росли вони добрими, відкритими, уміли розуміти іншу людину, співчувати йому, допомагати.
1.Вчу дітей бути добрими, чуйними, справедливими, любити свій рідний край.
2.Намагаюся перетворити кожен урок на урок – мислення, урок – диспут, урок – спілкування. Допомагаю розкрити здібності своїх учнів, формую інтелектуально розвинену особистість.


3 клас



Наше мислення є асоціативним: з психологічної точки зору міцнішими та осмисленішими є ті знання, які ми отримуємо в контексті вже відомого, засвоєного. І навпаки – інформація швидко втрачається, якщо її запропонувати без контексту або без зв’язку з уже наявними знаннями.

Звернення до вже засвоєного матеріалу підвищує увагу учнів до теми, проблеми, пробуджує їхню зацікавленість, а отже, виконує мотиваційну функцію. Її важливість не піддається сумніву. Напевно, кожен учитель чув від учнів: “Навіщо мені потрібно вчити вашу… (назва навчального предмету)?”. Тож на власному досвіді знає, що їм украй важливо усвідомлювати потрібність, персональну значущість того, чого можна навчитись на уроці.

Отже, під час  уроку вчитель має пропонувати учням методи й завдання, які дають їм змогу:

1) освіжити наявні знання, уявлення, уміння, пов’язані з темою уроку;
2) провести “інвентаризацію” цих знань і уявлень, виявити прогалини;
3) зосередити увагу на новій темі;
4) створити контекст для сприйняття нових ідей;
5) сформувати позитивне ставлення, зацікавленість у процесі навчання.

Досить  ефективним для формування критичного мислення молодших школярів є методичні прийоми, які роблять навчальний процес більш творчим, вчать учнів мислити, виділяти головне, висловлювати й аргументувати власні думки. 

Поскільки ми вчителі початкових класів, то варто розмежувати які вправи краще застосовувати з молодшими школярами.

 Я вам ось їх і представлю. бо найчастіше використовую на уроках.

Серед них:

  • асоціативний кущ,

  • кубування

  • кероване читання з передбаченням

  • метод «прес»

  • гронування

  • взаємні питання

  • сенкан

  • біном фантазії

  • придумування історії з шостим словом

  • письмо в малюнках


                                              

Сьогодні ми познайомимося більш конкретніше з деякими із них.

«Розминка»

Вона може бути використана для знайомства учасників один з одним, для активізації емоційної, розумової діяльності на початку кожного заняття, для відпочинку, зміни виду діяльності.

  • Станьте, будь ласка, в коло і закінчіть речення одним словом

« Уміння мислити необхідно для того, щоб…» ( жити, працювати, спілкуватися. вирішувати)



наступна вправа

«Асоціативний кущ»

Я, думаю, що ця вправа вам знайома.І ви використовуєте її часто,а це один із видів розвитку критичного мислення.

Алгоритм складання асоціативного куща:

- записати на дошці в центрі ключове слово чи фразу;

- записати будь-які слова  чи фрази, які спадають на думку;

- ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість;

- записувати всі ідеї, які з’являються.

  • Коли ви чуєте чи вимовляєте це слово, то що чи кого уявляєте?

Діти називають слова, учитель будує на дошці асоціативний кущ.

  • Ми спочатку створимо кущ до слова ШКОЛА

  • Зараз працюємо в групах, створюємо кущі до слів:

  1. Осінь (золота, кольорова, гарна…)

  2. Вода ( річки, озера, моря, струмок, життя., природа, дощ, сніг…)

  3. Цирк ( купол, солодощі, сміх. фокуси, клоуни, акробати, радість, враження)

  4. Мир ( мрія, сім’я, друзі, злагода, спокій, розваги..)

Отже, можемо зробити висновок: такі вправи можна використовувати як по групах, так і в фронтальній роботі з класом.




 «Кубування»

 Необхідно виготовити куб, на гранях якого записані назви основних розумових операцій:

  • опишіть це;

  • порівняйте це;

  • асоціюйте це;

  • проаналізуйте це;

  • знайдіть застосування цьому;

  • аргументи «за» й «проти».

За допомогою цих запитань всебічно характеризуються об’єкти, явища та ін.

Цю вправу краще використовувати під час уроків розвитку мовлення.

- Зараз ми складемо опис годівнички.

- Щоб наша розповідь була послідовною, у нас є помічник - куб. Він допоможе нам скласти розповідь про берізку. Куб повертається до нас першою гранню.

•Опишіть це.

- якого кольору.? Розміру? Яка форма?

•Порівняйте це.

- Порівняйте, на що схожа? Підберіть іменники.

•Встановіть асоціації.

- Про що змушує думати?

•Проаналізуйте це.

- Проаналізуйте, як зроблена, з чого? 

•Застосування.

- Яке вона має застосування?

•Добре чи погано.

- Яке ставлення людей ? Добре чи погане?







« Сенкан»

Це вірш, який складається з п'яти рядків. Він синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, яке описує, віддзеркалює тему. 

  Така форма роботи не тільки сприяє покращенню емоційного стану школярів, а й дає змогу перевірити, як учні запам’ятали найважливіші поняття теми, розвиває вміння узагальнювати  вивчений матеріал. Складаючи сенкани, учні перетворюють нові знання на власні.

Я хочу деталізувати, що цей вид краще застосовувати з 3 класу.

  1. Тема ( іменник)

  2. Опис ( прикметник)

  3. Дія ( дієслово)

  4. Ставлення, почуття з приводу обговорюваного.

  5. Перефантазування сутності ( синонім, узагальнення підсумок)

Н – д ( разом)

1. Рушник

2.Гарний, полотняний, різнокольоровий.

3.Зацікавлює. дивує. приваблює, зворушує.

4.Бережімо, пишаємося, даруємо.

5.Оберіг, зв’язок з минулим.


  • По групах 

1.Мама

2.Добра, знаюча.

3. .Любить, оберігає, виховує.

4.Я дуже її люблю

5.Берегиня.


1.Вода

2.Прозора, рідка

3.Тече, випаровується, замерзає

4.Без неї не можливо існувати

5.Життя



.1.Музика.

2.Чарівна, захоплююча.

3.Звучить, лунає, вабить.

4.Поповнює духовну скарбницю народу.

5.Гармонія.


1.Україна

2.Тополина, найдорожча.

3. Дивує, зворушує. захоплює.

4.Україна – це мій дім.

5.Батьківщина.


Я думаю, що ви переконалися, що такий вид роботи краще використовувати на етапі закріплення матеріалу.ефективний цей прийом на уроках укр.мови, я досліджую світ, читання. Але немає він застосування на уроках математики.





 « Гронування»

 «Гронування» - малюнкова технологія, суть якої в тому, що по середині аркуша записується чи замальовується основне слово (ідея, тема), а по сторонах фіксуються слова (малюнки), пов’язані з ним.

  • Працюємо в групах, готуємо грона до слова Україна

  1. Символи ( гімн, герб, прапор)

  2. Видатні люди ( Л.Українка, Б.Хмельницький, Т.Шевченко)

  3. Пісні ( козацькі, весільні, колискові)

  4. Природні багатства ( гори, річки. озера)

  5. Традиції ( мова, танці, нац. одяг)

Такий вид роботи ефективний для використання у 3-4 кл. на уроках я досліджую світ, укр.мови.


Я ще використовую…

«Метод Прес»

Вводжу елементи з 2 класу. Ось такі таблички пропоную, а тепер більш конкретніше.

Етапи методу прес:

  • Висловлюю свою думку: «Я вважаю…»

  • Пояснюю причину такої точки зору: «Тому що…»

  • Наводимо приклад додаткових аргументів на підтримку своєї позиції: «… Наприклад…»

  • Узагальнюємо, формуємо висновки: «Отже…», «Таким чином…»

  «Взаємні запитання»

  • Текст або матеріал для вивчення поділить на логічно завершені частини.

  • Учні вголос читають за цілими частинами, ставлять самі запитання:

  • Одне одному в групі;

  • Одне одному в парах;

  • Одна пара (група) іншій

  • Такий вид роботи ефективний для використання у 3-4 кл. на уроках я досліджую світ, укр.мови,математики.



«Біном фантазії»

 Новий образ може з'явитися, якщо взяти два слова, між якими є певна змістова дистанція. Це вимушено активізує уяву, а в результаті виходить єдине фантастичне ціле. В «біномі фантазії» слова використовуються не в їх звичайному значенні, а звільненими з мовного ряду, в якому вони звично фігурують. Наприклад, «шафа» і «собака». Ці слова можуть бути поєднані за допомогою прийменника: собака з шафою, шафа собаки, собака на шафі. Кожне з цих поєднань може слугувати основою для вигадування конкретних ситуацій, з яких утворюється казка.

 «Придумування історії з шостим словом»

 Дітям дають слова, на основі яких вони вигадують яку-небудь історію. Наприклад: п'ять слів, які підказують сюжет казки «Червона шапочка»: дівчина, ліс, квіти, вовк, бабуся; з шостим словом, наприклад, вертоліт. (Історія може бути такою: коли вовк стукав до бабусі, його помітив вертоліт ДАІ й почав переслідувати злочинця, поки той не потрапив до рук мисливців…).

  • Зараз кожен складе історію з такими словами:

Сім’я. діти, любов, дім, достаток із шостим словом конспект

При такій формі роботи можна поєднати емоційне розвантаження з творчістю

 «Письмо в малюнках»

Алгоритм роботи:

  • Намагайся намалювати те, що хотів сказати при роботі над матеріалом.

  • Власні враження, відношення до подій перенести на аркуш паперу.

у класах її варто запропонувати таким дітям, яким важко висловити думку, вони сором’язливі, тихі, бояться публічних виступів. Можна використовувати як підсумок.


Приклад «Письмо в малюнках»

Серце моє.






Серце у мене дуже велике. Воно різнокольорове. Шматочок жовтого, тому що я добрий. Шматочок сірого, тому що інколи буваю сумним. А ще воно у мене яскраве, тому що я дуже люблю життя та своїх близьких.

  • І на підсумок нашого майстер – класу  проведемо цю вправу 

  • « Письмо в малюнках»

  • Які враження від сьогоднішнього заняття?Намалюйте будь ласка.




Я думаю, якщо використовувати такі прийоми, то можна виховати людину, яка мислить критично, і вона матиме широкий спектр навиків, а саме:

1. Відкритість до інших думок.

2.Компетентність.

3.Інтелектуальна активність.

4. Допитливість.

5.Незалежність мислення.

6.Вміння дискутувати.

7.Проникливісь.

8.Самокритичність.



“Заохочуйте бажання дітей до оновлення, якщо ви 

хочете виховати в них риси нової людини” 














Немає коментарів:

Дописати коментар